torstai 11. huhtikuuta 2013

Kaasuautolla Keski-Suomeen ja takaisin

Starttasimme Vantaalta kohti Muuramea viikonlopun viettoon, alla Volkswagen Touran Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW DSG automaatti. Auto käyttää ensisijaisena polttoaineena bio- tai maakaasua, jolla pääsee reilut 400 km ja lisäksi on käytössä 11 litran polttoainesäiliö, joka lisää käyttösädettä. Ajo sinällään ei eronnut bensakäyttöisestä autosta millään tavalla. Ainoana erotuksena oli, että mittaritaulussa näkyi omat mittarinsa kaasulle sekä bensalle.

Kaasuautojen tankkausasemia on Suomessa tällä hetkellä 18, joista suurin osa sijaitsee maakaasuverkon varrella. Pohjoisin asema on Leppävedellä. Tankkasimme auton Lahdessa ja valittavana oli sekä bio- että maakaasua, joiden koostumus ei eroa toisistaan mitenkään vaan ainoastaan tuotantotapa. Maakaasu on fossiilista polttoainetta kun taas biokaasu on uusiutuvaa, bioperäisistä aineista (esim. lanta, lietteet, kasvijätteet yms.) mädättämällä tuotettua polttoainetta. Itse valitsin biokaasun, jonka hinta on hieman korkeampi kuin maakaasun.

Kaasusäiliön liitin löytyi bensatankin korkin vierestä. Kaasun tankkaus tapahtui hieman eri tavalla kuin bensan, mutta tankkauspisteellä oli selkeät kuvalliset ohjeet, kuinka toimia; kaasuletkun kiinnittäminen liittimeen, lukitus ja napin painallus. Sitten vain odoteltiin, kun kaasu virtasi tankkiin. Aikaa kului suurin piirtein saman verran kuin bensaa tankatessakin.

Kotimatkan jälkeen mittari näytti keskikulutukseksi 4,3 kg/100 km. Kilo maakaasua vastaa energiasisällöltään 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä, joten rahallistakin säästöä syntyy ympäristöhyötyjen lisäksi. Fakta vain on, että tällä hetkellä tankkauspisteiden vähyys ja sijoittuminen rajoittavat kaasuautoilua, mutta jos ajaa pääsääntöisesti tankkausverkoston alueella, on kaasuautoilu varteenotettava vaihtoehto. Ja tiesitkö, että lähes kaikki bensiini- ja dieselkäyttöiset ajoneuvot on mahdollista muuttaa jälkiasennuksella kaasukäyttöisiksi?

Tutkija Kaisa Manninen, SYKE


Linkkejä:

Kuva: Gasum Oy

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti